Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Systematische review - Topscriptie

Systematische review

Ga jij een systematische review uitvoeren tijdens je studie of scriptie? En kun je wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder!

Wat is een systematische review?

Een systematische review (systematic review) is eigenlijk een systematisch literatuuronderzoek. Je gaat op basis van een onderzoeksvraag wetenschappelijke literatuur verzamelen in verschillende databases. Hierbij is het belangrijk om in- en exclusiecriteria te hanteren om de artikelen te selecteren. Een systematische review is dus een vorm van wetenschappelijk onderzoek waarbij je de resultaten van verschillende onderzoeken bundelt. Deze methode wordt vaak gekozen wanneer je een onderwerp hebt gekozen waarover al veel is onderzocht. Het wordt ook vaak gehanteerd als je bijvoorbeeld de effectiviteit van een interventie wil vergelijken (zoals een bepaalde behandeling).

Wat heb je nodig voor een systematische review?

Bij het uitvoeren van een systematische review is het belangrijk om een goede onderzoeksvraag (gebaseerd op de PICO methode) te formuleren (zie stap 1).

Zorg voor een goede betrouwbaarheid en validiteit

Databanken; je zult veel artikelen uit verschillende databanken moeten halen. In de bibliotheek van jouw onderwijsinstelling kun je in de meeste databanken. Het is vaak ook mogelijk om vanuit huis toegang te krijgen tot deze databanken (middels een VPN verbinding, vraag dit even na bij de bibliotheek).

Welke stappen zet je in een systematische review?

Een systematische review voer je bij voorkeur in de volgende 7 stappen uit.

Stap 1: Formuleer een goede onderzoeksvraag. Dit wordt veelal gedaan op basis van PICO (zie meer voorbeelden van PICO op deze pagina):

  • Problem (probleem)
  • Intervention (interventie)
  • Comparison (vergelijking)
  • Outcome (uitkomst)

Voorbeeld van een PICO onderzoeksvraag: Wat is de effectiviteit van spreken over angst bij levenseinde (i) versus geen gesprek (c) op de vermindering van angst (o) bij een patiënt in de laatste levensfase (p)?

Stap 2: Schrijf een onderzoeksplan waarin je de achtergrond van de onderzoeksvraag en de doelstelling beschrijft. Ook benoem je hoe je wetenschappelijke literatuur gaat selecteren, dus welke in- en exclusiecriteria je gaat hanteren. Vermeld ook welke zoekwoorden (synoniemen en combinaties) je hanteert. Een voorbeeld van de in- en exclusiecriteria (op basis van de voorbeeld PICO onderzoeksvraag hierboven): 

Stap 3: De wetenschappelijke literatuur analyseren. Gebruik meerdere en verschillende databanken zoals PubMed, CochraneJSTOR etc.

Stap 4: De gekozen in- en exclusiecriteria toepassen op de gevonden artikelen. Je kunt starten met het bepalen of een artikel voldoet aan deze criteria door allereerst de abstracts van de artikelen te lezen. Je zult zien dat er verschillende artikelen afvallen. Van de overgebleven artikelen lees je vervolgens de volledige teksten om te bepalen of deze aan de selectiecriteria voldoen.

Stap 5: De extractie van de gegevens uit de artikelen. In deze stap ga je de overgebleven artikelen beoordelen, je kijkt dan naar de methode en resultaten maar ook naar de kwaliteit van het artikelen.

Stap 6: Samenvatten van de informatie uit de artikelen. Tip: maak een flow diagram van de geïncludeerde en geëxcludeerde artikelen.

Stap 7: Je verslag schrijven, waarbij je de volgende onderdelen opneemt:

  • Abstract: hierin geef je een korte samenvatting (max 200 woorden);
  • Inleiding: hierin geef je een introductie op het onderwerp en formuleer de onderzoeksvraag en doelstelling;
  • Methoden: de in- en exclusiecriteria, welke periode en datum search, gebruikte databases, zoektermen en de betrouwbaarheid en validiteit;
  • Resultaten: de uitkomsten (meestal start je met een flowchart om te laten zien welke artikelen er zijn gebruikt en hoe deze zijn geselecteerd, zie hieronder een voorbeeld van een flowchart);
  • Discussie: hier worden de resultaten geïnterpreteerd (beantwoorden van de onderzoeksvraag). Je gaat tevens in op de beperkingen (van zowel de systematische review die je hebt uitgevoerd als ook de beperkingen van de studies zelf).

Voorbeeld Flowchart: Petri, Dorien & Kassenberg, Annelies. (2015). Competenties van leerkrachten in het samenwerken met ouders: een literatuurstudie.

In dit artikel hebben we in het kort beschreven welke stappen je dient te zetten om een systematische review (systematisch literatuuronderzoek) uit te voeren. Wij hebben een aantal begeleiders die hierin zijn gespecialiseerd. Wil jij wat hulp of een extra check? Neem dan contact met ons op:

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider

0614592593

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider

0614592593

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

4.8
powered by Google
js_loader

Professionele hulp bij je studie en scriptie

Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.


    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.
    © Copyright 2024 Topscriptie
    4.8
    powered by Google
    js_loader