Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!
Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider

Door de opkomst van Design Thinking is ontwerponderzoek steeds populairder in scripties. Hierbij ontwerp en test je een oplossing voor een probleem, in plaats van alleen het probleem te analyseren.
Natuurlijk moet je het probleem eerst begrijpen, maar waar je bij een traditionele scriptie 90% van je tijd aan probleemonderzoek besteedt en 10% aan de oplossing, is die verdeling bij ontwerponderzoek 50-50.
Let op: ontwerponderzoek en ontwerpgericht onderzoek worden vaak door elkaar gehaald. Ontwerponderzoek richt zich op design en methoden, terwijl je bij ontwerpgericht onderzoek werkt vanuit het perspectief van een ontwerper.
Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.
Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider
Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider
Ontwerpgericht onderzoek volgt de stappen van Design Thinking. Er bestaan verschillende benamingen voor die stappen, maar de gemakkelijkste zijn de vier D’s van Design Thinking: Discover, Define, Develop en Deliver. Deze vier stappen worden verdeeld in twee fases. De eerste fase is meer probleem-georiënteerd (Discover en Define) en de tweede fase meer oplossings-georiënteerd (Develop en Deliver). Je scriptieproces ziet er bij ontwerpgericht onderzoek daarom als volgt uit:
1. Discover: dit is de stap waarin je breed gaat onderzoeken wat er allemaal speelt rondom het probleem waarvoor je een oplossing gaat ontwerpen. Wat speelt er bij de organisatie waarvoor je onderzoek doet, wat speelt er bij de klant, wat speelt er in de branche, etc. ? Je kan bij deze stap allerlei bestaande analysemodellen en canvassen gebruiken. Omdat ontwerpgericht onderzoek de gebruiker van de oplossing voorop stelt (de klant), mag deze in je onderzoek absoluut niet ontbreken!
2. Define: dit is de stap waarin je jouw bevindingen uit de Discover-stap samenbrengt in een probleemkluwe. Je kan het zien als een samenvattende stap waarbij je alles wat er speelt inzichtelijk maakt. We adviseren je om dit visueel te maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een mindmap. Vervolgens definieer je, samen met je opdrachtgever, de design challenge: dát probleem waarvoor je een oplossing gaat ontwerpen. Hiermee rond je de probleem-georiënteerde fase af.
3. Develop: dit is de stap waarin je oplossingen gaat ontwerpen. Voor je scriptie is het erg belangrijk dat je goed documenteert hoe je aan die oplossing gekomen bent. We adviseren je om in deze stap een logboek bij te houden zodat je achteraf gemakkelijk terug kan vinden welke input tot de voorgestelde oplossing heeft geleid. Om tot een goede oplossing te komen kan je verschillende dingen doen, zoals: -> Je kan een literatuurstudie doen om te kijken welke suggesties anderen hebben gedaan rondom dit probleem -> Je kan een ‘best practice’-studie doen om te kijken hoe andere organisaties, binnen en buiten de branche, een vergelijkbaar probleem oplossen -> Je kan met de klanten om de tafel om samen een oplossing te ontwerpen (Co-creatie) -> Je kan een brainstormsessie houden met medewerkers van de organisatie. Samen met je opdrachtgever bepaal je vervolgens welke oplossing op papier het beste lijkt.
4. Deliver: dit is de stap waarin je de voorgestelde oplossing gaat testen op effectiviteit. Je geeft in deze stap dus een antwoord op de vraag ‘lost de gekozen oplossing het probleem daadwerkelijk op?’. Om de oplossing te kunnen testen maak je eerst een prototype. Dit prototype leg je vervolgens voor aan de personen waarvoor de oplossing bedoeld is: de klanten. Typische onderzoekstechnieken in deze stap zijn user-testing en A/B-testing, maar ook meer standaardtechnieken als interviews en enquêtes kunnen worden toegepast. Meestal zijn meerdere testrondes noodzakelijk. Leg in je scriptie goed vast wat de uitkomsten waren van een testronde, wat je vervolgens aan het prototype hebt aangepast en wat dan weer de uitkomsten zijn van de volgende testronde, etc. Je blijft sleutelen aan je oplossingen en deze testen totdat het eindresultaat bevredigend is.
Het Double Diamond-model is een model dat het proces van probleemoplossend denken en ontwerpgericht onderzoek ondersteunt. Dit model helpt jou om gestructureerd tot innovatieve en effectieve oplossingen te komen.
Het model bestaat uit twee diamanten, die elk een fase van divergeren en convergeren doorlopen:
Probleemdefinitie
Oplossingsontwikkeling
In een scriptie met ontwerpgericht onderzoek biedt het Double Diamond-model structuur bij het analyseren van een probleem en het systematisch ontwikkelen van oplossingen. Het helpt je om niet direct naar een oplossing toe te werken, maar eerst het probleem goed te begrijpen voordat je aan de ontwerpfase begint. Naast dit model vragen sommige opleidingen juist om de CIMO methode te volgen.
De CIMO-methode (Context, Intervention, Mechanism, Outcome) is een krachtige onderzoeksaanpak binnen Design Thinking. Deze methode helpt je bij het systematisch ontwerpen en testen van oplossingen voor praktijkproblemen.
🔹 Context (C): Wat is de situatie en welk probleem speelt er?
🔹 Intervention (I): Welke interventie of oplossing wordt ontworpen om het probleem aan te pakken?
🔹 Mechanism (M): Hoe werkt de oplossing? Welke onderliggende processen zorgen voor verandering?
🔹 Outcome (O): Wat is het gewenste resultaat van de interventie?
Met de CIMO-methode kun je niet alleen een praktische oplossing ontwikkelen, maar ook de effectiviteit ervan onderbouwen. Dit maakt het een ideale aanpak voor studenten die een ontwerponderzoek uitvoeren binnen hun scriptie.
Wil je ondersteuning bij jouw ontwerpgericht onderzoek? Onze ervaren begeleiders helpen je graag!
Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.
Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider
Bel of WhatsApp een scriptiebegeleider
Mixed methods
3. Onderzoeksmethoden scriptie
Alle onderwerpen in
Scriptietips
Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.