Herman heeft een achtergrond in bedrijfskunde en is gepromoveerd in de strategische/internationale managementwetenschappen aan de Queen’s University of Belfast. Hij adviseert hbo, wo studenten en promovendi in zowel de structurele als in de inhoudelijke aspecten van een scriptie. Inmiddels heeft Herman al ruim 215 studenten van Topscriptie succesvol begeleid, van uiteenlopende studies: elektrotechniek/ technische bedrijfskunde tot de business en media studies. Zijn specialisaties zijn: bedrijfskunde en gerelateerde studies zoals Management, Economie en Recht (MER), Commerciële economie, Office Management, Speco, Sportmarketing en management, Sport en beweeginnovatie, SBRM (Ondernemerschap), International Business Studies, Master of Business Administration (MBA) en Business Administration (BA), Media en Entertainment Management (MEM en Creative Business), Aviation, Sales en account management, Marketing analytics and data science, kwalitatief onderzoek (opstellen, analyseren en interpreteren van interviews en andere kwalitatieve methoden) en data analyses (waaronder econometrie en business studenten) met behulp van SPSS en Stata.
Herman is een toegewijde scriptiebegeleider en kan hbo en universitaire studenten adviseren over zaken zoals de probleemanalyse, een duidelijke structuur, het theoretisch kader, hoe het veldonderzoek kan worden aangepakt en de methodologische verantwoording daarvan, en natuurlijk het sluitstuk van een scriptie: de conclusie en aanbevelingen.
Tijdens zijn promotie onderzoek heeft Herman les gegeven en studenten begeleid in diverse vakken, waaronder onderzoek vaardigheden (kwalitatief en kwantitatief onderzoek, bedrijfskunde, en analyse met behulp van SPSS), management theorieën en operationeel management.
Herman is nieuwsgierig, betrokken en toegewijd, hij is hierdoor altijd op zoek naar de kern van het verhaal dat de student met zijn/haar scriptie wilt vertellen. Deze eigenschappen helpen niet alleen bij de scheiding van de hoofdzaken van de bijzaken, maar ook om ervoor te zorgen dat de student niet de moed laat zakken als het even tegenzit. Daarnaast fungeert Herman ook als “de stok achter de deur” om ervoor te waken dat de student de afgesproken milestones en deadlines scherp in de gaten houdt. Hij gebruikt zijn ervaring en vaardigheden om de student te adviseren in zijn/haar keuzes gedurende het scriptietraject. Herman geeft online scriptiebegeleiding. Tijdens de begeleiding is er naast inhoudelijke begeleiding ook aandacht voor aspecten zoals motivatie, aanmoediging en doorzettingsvermogen, om daarmee het scriptietraject succesvol af te ronden. Zeker als de student even “vastzit” met zijn/haar verhaal of argumentatie kan een brainstormsessie de student helpen om “het probleem” net even van een andere kant te bekijken.